Facebook'ta Paylaş Twitter'da Paylaş Google+'ta Paylaş
GMO Üyelerine Özel Fırsatlar
Üye Aidat Sorgulama

YENİLİKÇİ BİR GEMİ SEVK SİSTEMİ

10.05.2023

Dünya ticaretinin %80’ini sağlayan deniz yolu taşımacılığı ve hizmetleri alanında tüm paydaşlar başta zararlı gaz salımları olmak üzere çevreye ve tüm canlılara olumsuz etkileri azaltacak enerji verimliliği ve kapsamlı çevresel çözümlere yoğunlaşmıştır. Bu yönde geliştirilmiş teknolojik bir çözüm hakkında Odamız üyesi Prof. Dr. Mehmet Atlar'ın yönetmiş olduğu yenilikçi bir gemi sevk sisteminin geliştirildiği GATERS adlı proje faaliyetleri ve çıktıları sizlerle paylaşmaktan onur duyarız.

GATE RUDDER®, gemi mühendisliği araştırmacılarının belirttikleri gibi, bağımsız kontrollü ikiz dümen yelpazesi, nozul destekli momentum etkisi, enerji verimliği, kavitasyon, titreşim ve gürültü avantajının sağladığı dayanım kabiliyeti ile gemi sevki alanında yeni bir devir açmaktadır.

Daha önce proje tanıtımı ve ilk etap çalışmaları hakkında Gemi ve Deniz Teknolojisi dergimiz ve aynı zamanda GMO-SHIPMAR 2021 kongremizde sunumları yapılan GATERS projesinin geldiği aşama hakkında bilgiler vermek istiyoruz. “GATE RUDDER”® adı verilen yenilikçi dümen ve sevk sistemi, ilk defa bir gemi tadilatı için (Retrofit) olarak dizayn edilerek üretildi ve 30 Nisan 2023’te gemi üzerinde ölçüm ve test sonuçları alınmaya başlandı. GATERS (https://www.gatersproject.com/) kısa adlı proje AB’nin H2020 araştırma programı altında yürütülmekte olan 3 yıl süreli, 6M EUR bütçeli ve 18 ortaklı bir  proje olup İskoçya’nın Strathlcyde Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Mehmet Atlar ve üç Türk Araştırmacı arkadaşı tarafından koordine edilmektedir. Projede, Türkiye’den GÜRDESAN, Çapa Denizcilik, İTÜ ve Hidroteknik gibi, üçü endüstri ve biri akademik olmak üzere dört Türk ortak görev almaktadır. Aşağıda karşılaştırmalı resimde gösterilen Gate Rudder sisteminin en önemli üç özelliği: (i) Kısmi bir nozul gibi pervanenin etrafında çalışan ikiz dümen yelpazelerinin ek itme kuvveti üretmesi. Bu özellik klasik pervane arkasındaki dümenin çıkardığı ek direnci de yok edip, gemiye %15 ve üzerinde bir enerji tasarrufu sağlayabilme kabiliyeti vermektedir; (ii) Birbirinden bağımsız da kontrol edilebilen ikiz dümen yelpazeleri gemiye, özellikle düşük hızlı liman ve iskele manevralarında, klasik dümene göre, büyük avantaj sağlamaktadır; (iii) Pervanenin itme gücü, gerektiğinde gate rudder ile paylaşılarak azaltılıp, daha az enerji, kavitasyon ve titreşim ile geminin su altı gürültü seviyesinde de 10-15dB civarında bir düşme sağlanabilmektedir.

Gate Rudder teknolojisi 2012-2013 yıllarında, ilk defa Japonya’da bir gemi işletmecisi ve mühendis olan Mr. Sadomoto Kuribayashi ile tanıtılmış ve halihazırda Strathclyde Üniversitesi’nde Hon. Profesör olarak çalışan Dr. Noriyuki Sasaki ve KOBİ büyüklüğündeki bir Japon endüstri grubu tarafından patenti alınmıştır. Prof. Atlar ve ekibi 2014’den beri hem Newcastle Üniversitesi hem de Strathclyde Üniversitesi’nde, uzun yıllardır iş arkadaşı olan Dr. Sasaki ve Japon endüstri grubu ile işbirliği yaparak, Gate Rudder sistemini “retrofit” olarak GATERS projesi kapsamında geliştirip, ilk kez gerçek bir gemiye uygulama basarısını gerçekleştirmişlerdir. 

Retrofit Gate Rudder sistemi bir Türk işletmecisi olan ÇAPA DENİZCİLİK’in 90m boyundaki koster gemisi “M/V ERGE” icin GATERS grubu tarafından dizayn edilmiş; model test ve nümerik hesaplamalarına İTÜ önemli katkılarda bulunmuş; GÜRDESAN A.Ş. tüm Gate Rudder sistemini Gebze fabrıkasında imal edip, Altınova’daki tersanesinde ERGE’ye donatmış; Hidroteknik de ERGE’nin Gate Rudder öncesi (Ocak 2023) ve sonrası (Mayıs 2023) seyir tecrübelerini yönetmiştir. Sistemin dümen makinalarını bir Türk firması olan Data Hidrolik imal ederken, Autopilot sistemini de bir diğer Türk firması Özsay, Japon firmasa Tokyo Keikki GATERS proje ekibi ile ERGE’ye monte etmistir. Bureau Veritas (İstanbul) ise ERGE’nin klaslama işlerini merkez Paris grubuyla tarihlerinde ilk Gate Rudder klaslaması yapmışlardır.

Son üç aydır devam eden klasik flaplı dümen sisteminin sökülüp, yeni Gate Rudder sisteminin takılması işlemleri geçen ayın sonunda tamamlanıp, M/V ERGE’nin Gate Rudder’li ilk seyir tecrübeleri 30 Nisan, 1-2 Mayıs 2023 günlerinde gerçekleştirlmiştir. Seyir tecrübelerinde geminin güç ve manevra performansı oldukça başarılı gerçekleştirilmiş ve herhangi bir teknik problem ile karşılaşılmamıştır. Bu durum ise ilk etapta tüm GATERS proje paydaslarını ve özellikle gemi sahibi ÇAPA DENIZCİLİK’i mutlu etmiştir. Seyir tecrübe verilerinin şu anda detaylı analizleri yapıldığından, en kısa sürede projenin teknik sonuçları hakkında üyelerimizi, sektörümüzü ve akademik çevreyi bilgilendirmeyi umuyoruz.

Halen Gate Rudder’in dünya genelindeki ticari lisans hakkı, Japon patent ajansından 2020 yılında Wartsila firması tarafından belli bir süre için kiralanmıştır. Ancak GATERS projesi ortakları 15,000DWT kapasiteye kadar olan gemilerin retrofit uygulamaları için bu lisans kısıtlamasının dışındadırlar. Bu imkan ve gelişmeler, Türk ortakların önemli katkılarda bulunduğu bu yenilikçi teknolojinin dünyaya yayılması ülkemizin gemi sanayi, Ar-Ge ve akademik mensupları için bir gurur kaynağı olmaktadır.

 


28.05.2024 İZMİR ALSANCAK- MİDİLLİ SEFERLERİ'NDE GMO ÜYELERİNE İNDİRİM UYGULANACAK
10.05.2024 KLAS YAPISAL HESAPLAMALARI VE ÇİZİMLERDE OLMASI GEREKEN BİLGİLER SEMİNERİ
10.05.2024 NİSAN 2024 TARİHLİ ENDAZE BÜLTENİ ÇIKTI!
30.04.2024 18. ÖNÜM ARKAM DENİZ, SAĞIM SOLUM GEMİ KONULU RESİM YARIŞMASI SONUÇLANDI
26.04.2024 GEMİ HAVUZLAMA EĞİTİMİ DÜZENLENİYOR 27 MAYIS - 2 HAZİRAN 2024
15.04.2024 MART 2024 TARİHLİ ENDAZE BÜLTENİ ÇIKTI!
15.04.2024 GAZ ÖLÇÜM DESTEK PERSONELİ SEMİNERİ DÜZENLENİYOR 27 MAYIS-1 HAZİRAN 2024
22.03.2024 ÖNÜM ARKAM DENİZ SAĞIM SOLUM GEMİ KONULU RESİM YARIŞMASI DÜZENLENİYOR 2024
22.03.2024 GEMİ HAVUZLAMA EĞİTİMİ DÜZENLENİYOR
13.03.2024 ŞUBAT 2024 TARİHLİ ENDAZE BÜLTENİ ÇIKTI!
23.02.2024 TMMOB GEMİ MÜHENDİSLERİ ODASI’NIN YÖNETİM KURULU BELİRLENDİ
20.02.2024 GMO 49. OLAĞAN GENEL KURULU TAMAMLANDI
18.02.2024 49. GENEL KURUL KESİNLEŞMEMİŞ SEÇİM SONUÇLARI
14.02.2024 OCAK 2024 TARİHLİ ENDAZE BÜLTENİ ÇIKTI!
09.02.2024 GENEL ÜYE TOPLANTISI DÜZENLENDİ
05.02.2024 GAZ ÖLÇÜM DESTEK PERSONELİ SEMİNERİ DÜZENLENİYOR 25-30 MART 2024
05.02.2024 GENEL ÜYE TOPLANTISI DÜZENLENİYOR
30.01.2024 GMO İZMİR ŞUBE’NİN 18. DÖNEM YÖNETİM KURULU BELİRLENDİ
23.01.2024 TMMOB GEMİ MÜHENDİSLERİ ODASI 49. OLAĞAN GENEL KURUL DUYURUSU
23.01.2024 49. GENEL KURUL KAPSAMINDA YAPILACAK SEÇİMLERE KATILABİLECEK ÜYE LİSTESİ ASKIYA ÇIKARILDI!
22.01.2024 GEMİ MÜHENDİSİ 2024 YILI ASGARİ ÜCRETİ BELİRLENDİ
10.01.2024 ARALIK 2023 TARİHLİ ENDAZE BÜLTENİ ÇIKTI!
09.01.2024 KADIN KAYNAKÇI EĞİTİMİ DÜZENLENİYOR
08.01.2024 GAZ ÖLÇÜM UZMANI VE GAZ ÖLÇÜM DESTEK PERSONELİ SINAVI DÜZENLENİYOR
05.01.2024 TMMOB GEMİ MÜHENDİSLERİ ODASI YALOVA ŞUBE GENEL KURULA KATILABİLECEK ÜYE LİSTESİ
03.01.2024 MESLEK İÇİ EĞİTİM DÜZENLENİYOR (2024)
02.01.2024 2024 SGM-SGMB-GKYM TESCİL BELGESİ BAŞVURU İŞLEMLERİ BAŞLADI
18.12.2023 KASIM 2023 TARİHLİ ENDAZE BÜLTENİ ÇIKTI!
12.12.2023 TMMOB GEMİ MÜHENDİSLERİ ODASI KURULUŞUNUN 69. YILINI KUTLADI
06.12.2023 GEMİ MÜHENDİSLİĞİ HAFTASI’23 DETAYLI PANEL PROGRAMI
Sayfa  [1] 2 3 4 5 6 7 8
Postane Mah. Gölboyu Nil Sokak No: 10 Tuzla-İSTANBUL 34940
+90 216 447 4030 | +90 216 447 4031 | +90 216 447 4032 | +90 216 447 4033 (fax)
gmo@gmo.org.tr